Sosyal medya kullanımının hayatıma en önemli etkisi sanatçıların doÄŸum ve (varsa) ölüm tarihlerini günü gününe takip etmeye baÅŸlatması oldu (Müzelere, dergilere ve sanata ilgi duyan sosyal medya kullanıcılarına teÅŸekkürler). Bu durum çoÄŸunlukla komiÄŸime gitse de kendimi kaptırdığım zamanlar oluyor. Tıpkı bu hafta Twitter’da Edward Hopper’ın doÄŸum günü olduÄŸunu okuduÄŸumda olduÄŸu gibi.
Hopper kiÅŸisel tarihim için önemli bir insan. Çünkü ergenliÄŸimde sevip de sevmeye devam ettiÄŸim ve dahası sevdiÄŸim için küçük utançlar duymadığım nadir sanatçılardan. Bu hafta hakkında bu kadar düşünüp türlü türlü tweetler atınca ressamın doÄŸum günü için blog’da da ufak bir kutlama yapmanın harika bir fikir olduÄŸuna karar verdim.
Konu Edward Hopper olunca birçok şey anlatabilirim. Ama yakın zaman önce çok sevdiğim biri aşağıda sizlerle paylaşacağım resimlerden birini bana gönderdiğinden olsa gerek aklıma ilk gelen ressamın 1952 yılında yaptığı Morning Sun (Sabah Güneşi) isimli tablosu oldu.
Ressamın bu tablosunda da -diğer tablolarının çoğunda olduğu gibi- 43 sene birbirlerine severek ve döverek (yer yer ısırarak) evli kaldığı eşi Jo Hopper poz vermiş.
Eminim siz de görmüşsünüzdür, ortalıkta Hopper’ın tablolarından özellikle de Gece KuÅŸları‘ndan (Nighthawks) esinlenerek yaratılmış pek çok resim dolaşır. Nighthawks kadar popüler olmasa da Morning Sun da bazı çalışmaları etkilemiÅŸ. Süper gizli ve sürpriz Hopper kutlamamız için bunlardan beÅŸ tanesini seçtim.
Bu çalışmalardan ilki fotoÄŸrafçı Richard Tuschman’ın yakın zamanda hakkında çok konuÅŸulan serisi Hopper Meditations‘ın içinde yer alan bir yeniden canlandırma (bakın biz bunları hep twitter’ımızda yazdık). Sabah GüneÅŸi, serinin fotoÄŸrafları arasında diÄŸerlerine göre daha az teatral olması sebebiyle en sevdiÄŸim.
Avusturyalı yönetmen Gustav Deutsch, 2013 yılında çektiÄŸi Shirley: Visions of Reality isimli filmde Sabah GüneÅŸi‘yle birlikte 12 Edward Hopper tablosunu daha yeniden canlandırdı. Film bu sene if film festivali’nde gösterildi. Çok istememe raÄŸmen gidemedim. O yüzden sadece filmden karelere bakarak yorum yapabiliyorum. Görüntü yönetmeni Jerzy Palacz ne kadar temiz bir iÅŸ çıkartmış, deÄŸil mi? (Bu arada tablo filmin afiÅŸinde de kullanılmış)
Mevzu Sabah GüneÅŸi olunca mükemmel estetik, meh film Bright Star‘ı anmamak olmaz. Daha önce anmıştın diyebilirsiniz ama filmin bu sahnesi benzerlerinin yanında yer almalı bana kalırsa.
Aşağıdaki iş kime ait maalesef bilmiyorum, biraz araştırdım, bulamadım. Sahibine keskin yatak hatları ve kayamsı yastıkla neyi amaçladığını sormak isterim (çarşaf önemli!)
John Singer Sargent, Vermeer ve Hopper gibi pek çok sanatçının eserlerini yeniden yorumlayan, zaman zaman da harmanlayan ressam George Deem, 1995 yılında, Edward ve tablonun modeli Jo Hopper’ı Sabah GüneÅŸi‘ni anımsatan bir ÅŸekilde resmetmiÅŸ. Deem’in bu eserinin adı Edward and Jo Hopper Excursion into Philosophy.
Madem bir kutlama partisindeyiz; demek ki flört maksatlı kısık sesli konuşmaların, ufak dokunuşların ve elbette ki şen kahkahaların serbest olduğu bir ortamdayız. O zaman gerçek bir ev sahibi gibi partiyi bir soruyla başlatayım ki devamı gelsin: Sizin en sevdiğiniz Hopper tablosu hangisi?
[Paylaşılan eserlerin telif hakları eseri yaratan sanatçıya aittir. Güzelonlu’da bilgilendirme amaçlı kullanılmıştır.]
2 Yorum
15 yıl oldu, “Gas”çalışma masamın karşısındaki duvarda asılı. Ä°ÅŸten bunaldığımda benzinimi alır hayallere dalarım. “Route 6, Eastham”‘de ilerlerim, “Sun in an empty room” daki odama yerleÅŸirim. Yalnızlık baÅŸlar.
Ne güzel anlatmışsınız.